Noen tanker fra Kjetil Bromark i disse tider.

Hei, her kommer noen ord fra en i frivillig karantene hjemme sammen med guttungen (nå 17mnd).

I disse Korona tider er hverdagen til oss andre blitt endret drastisk, for mange av oss går det relativt bra – men det er mange som har det vanskelig, både helsemessig og økonomisk!

For oss skyttere merkes det godt når vi ikke lengre kan dra på skytebanen for å trene, men det er mange andre ting man kan benytte tiden til!

Man kan lade litt ammo til den kommende, eller de kommende sesongene – selv står nå pressa klar til å lade .357 – jeg har ladet en del trenings ammo tidligere men liker å pusle litt med NM ammo hvert år, tidligere har jeg hatt noen av pensjonistene i klubben som har ladet for meg – men nå fikser Magnum selv – da har jeg god kontroll og vet at hvis noe feiler – er det kun meg selv å skylde på!

Fysisk trening er ikke noe skyttere er viden kjent for, men mange bruker en del tid på skytebanen og dertil får sin nødvendig styrketrening. Men, vi kan alle bli flinkere til å trene kjerne muskulatur – noe jeg selv har drevet med i noen år nå. Resultatene merkes ved at man blir eldre og mer rutinert men samtidig med påfyll av generell styrke gir det mer stabilitet i kropp og løft da kroppen takler det relativt greit. Mange skyttere sliter til tider med å klare å holde grepet igjennom seriene, dvs at man skyter 3-4 bra skudd også kommer det ën eller to slengere ut av det blå! Og jeg vil påstå at i de fleste tilfeller er dette pga at grepet slippes opp underveis. Dette kan trenes enkelt ved å bruke en fjærbelastet håndtrener – de fleste bruker en «klem» øvelse – men jeg vil heller anbefale og «klemme» inn og holde – tenk hvor lenge man står på for eksempel Duell – man setter grepet (20-30 sek før skyting) Rødt lys/skiver svinger bort (7 sek) skiver frem i 3 sek og borte i 7 sek x 5 – tilsier en total tid på 1m 30 sek+ – da bør man kunne klare og klemme inn og holde i minst samme tid – kjenner man at grepet slipper opp, ja da kan man sjekke tiden også for å se hvor lenge man klarte.

previous arrow
next arrow
previous arrownext arrow
Slider

Videre er det mange kjente øvelser vi skyttere har godt av, trening på balanse brett er vel en av de. Kjøp ett rimelig brett på for eksempel Biltema og forsøk og innta frokost mens man står på brettet – man kan også forsøke å ta knebøy etter hvert som man blir mer stødig. Man kan også stå og løfte «førsteskudd» på ett slikt brett, da vil man raskt merke hvor ustabil man er i kroppen når våpenet løftes. Videre vil jeg anbefale og ikke løfte når man er «klar» – men heller lese inn kommando på tlf, kjør så denne med lyden på høyttaler etc, da blir man tvunget til å løfte på kommando – noe som presser frem tydelige feil lettere enn løft som utføres når skytteren selv er klar for det!

For de som ønsker en annerledes trenings økt som ikke tar for lang tid, vil jeg anbefale å sjekke ut for eksempel Tabata – en HIIT (High Intensity Interval Training) form for trening som gir deg det du trenger på ikke mer enn 25 min. Her kan man bruke øvelser som kun har ens egen kropp som belastning, samt man kan justere med vekter og alternative øvelser hvis det er noen man ikke kan ta pga fysiske utfordringer.

Legger ved noen bilder av ett noe «rotete» ladehjørnet samt av trimrommet som brukes hovedsakelig til Tabata økter samt lagring av diverse puter til utemøbler og tjukkas sykkel m/vogn til guttungen.

Håper vi «treffes» snart igjen på en skytebane i nærheten!

Mvh

Kjetil Bromark

Skytter og småbarnsfar